Дванадцятого липня за новим стилем — день святих Первоверховних Апостолів
Петра і Павла, або, як кажуть у народі «Петра». В цей час у багатьох районах України
починаються жнива, а звідси й походить народне вірування про те, що справа
святого Петра — «жито зажинати».
Святий Петро за плугом ходить,
Святий Павло волоньки водить,
А сам Господь-Бог пшеничку сіє,
А святий Ілля заволочує.
На карпатських полонинах, де потепління наступає пізніше, ніж
в інших частинах України, з іменем святого Петра в'яжеться найвищий розквіт
літнього періоду. В одній колядці співається, що святий Юрій трубить в трембіту
«листовую», а святий Петро — «в цвітовую»: як затрубив святий Петро, то —
Пішли голоси по полонинах,
По всіх царинах, та й по всіх садах,
По виноградах, по пасіченьках —
Всі полонини у цвіту стали,
Всі полонини та всі царини,
Та й усі сади, та й виногради
Зродили цвіту по всьому світу.
А пчолоньки сі ба й ізроїли,
Та на цвіт спали, медок зібрали.
До свята Петра й Павла готувалися колись в Україні як
до великого свята: білили хати, оздоблювали рушниками стіни, вбирали подвір'я.
Ранком у цей день, звичайно, всі йшли до церкви. Дівчата вбирали свої голови
вінками з польових квітів, а особливо червоними маками. Повернувшися з
церкви, люди розгівлялися мандриками. Мандрики — це пампушки печені з
пшеничного тіста, яєць і сиру. Сама назва походить ніби від того, що, мандруючи
по світі, Петро з Павлом живилися «мандриками». В цей день зозуля перестає
кувати; селяни кажуть, що вона мандриками подавилася, бо ж украла в святого
Петра одну мандрику, й за це її Бог покарав тим, що вона на свято Петра та Павла
давиться мандриками й перестає кувати. А якщо кує зозуля й після Петра, то це,
за народнім віруванням, віщує нещастя. На другий день після «Петра» є теж
свято, але наполовину менше, і називається воно «Полупетра» або «Петрового
батька». На Слобожанщині колись у цей день різали трьох півників і варили борщ
у трьох горнятах—«три борщі, бо святий Петро три рази відрікався від Христа».
Хліб на Україні вважається символом
святості, радості, щастя, здоров'я та багатства. Тому жнива завжди були
святою справою. Село в цей час завмирало. Вдома лишались тільки хворі, старі і малі. Достиглі поля пшениці і жита чекали мозолястих рук хлібороба. Жнива починались за тиждень до "Петра" (12 липня), або після нього і обов'язково в легкі (жіночі) дні: середу, п'ятницю, суботу.
На полі з'являлися люди в широких
білих штанях, у полотняних сорочках, з мантачками за поясом і з косами в
руках,— косарі; вони вдаряли своїм гострим знаряддям по сухих стеблах дозрілого
хліба, й довгий рівний покіс, як простелений рушник, лягав стрічкою за кожною
косою.
Дівчата й молодиці виходили на ниву з серпами; жнучи, вони спритно клали
сніп за снопом і, працюючи, співали:
Хай я нивоньку дожну.
Ой, лане-ланочку,
Скажи ж мені правдочку,
Чи будемо ми в кінці,
Чи підемо ми в вінці?
Ой, будем, доню, будем, Лише нивоньку дожнем!
Жнива - це завжди дуже відповідально. Молодці!
ВідповістиВидалитиДякую. Свято Петра й Павла - це не тільки жнива, а також початок весіль.
ВідповістиВидалити